Van Billie Eilish tot Duran Duran en van Adele tot a-ha: ze maakten allen een Bond-song. Een haast heilige taak die in 2006 ook op het bureau van de op 18 mei 2017 overleden Chris Cornell belandt.Het is november 2006 als Daniel Craig als James Bond op het witte doek verschijnt in Casino Royale. Het is de eerste keer dat de acteur in de huid kruipt van geheim agent 007. De Brit is daarmee de opvolger van Pierce Brosnan, die de rol van vrouwenverslinder tot Die Another Day (2002) maar liefst vier keer mocht invullen. Casino Royale is een reboot van een filmreeks die op dat moment hoognodig weer eens moet worden afgestoft.Nieuwe Bond-songDe 21ste bondfilm in de serie kent traditiegetrouw ook weer een zogeheten Bond-song. De filmmakers willen na onder meer Tina Turner, Sheryl Crow en Madonna wel weer eens een man op de soundtrack horen. Het is grunge-pionier Chris Cornell die zich tussen iconen als Shirley Bassey, Paul McCartney & Wings en Gladys Knight mag voegen. Zonder Audioslave en Soundgarden, maar mét Grammy Award-winnende componist David Arnold. Aan de twee muzikanten de eer om 007 ook muzikaal uit een ander vaatje te laten tappen.Cornell en Arnold werken in eerste instantie los van elkaar aan de track en voegen hun ideeën samen tot het atypische Bond-nummer You Know My Name. De soundtrack krijgt niet de naam van de film mee, wat bij klassiekers als Goldfinger, A View To Kill en Live and Let Die wel het geval was. Dat is voor het eerst sinds Rita Coolidge in 1983 met songtitel All Time High in plaats van Octopussy komt. Cornell vindt Casino Royale een ‘shitty title’ en ziet geen andere optie dan een afwijkende naam aan de track te geven. Een besluit dat hij van Coolidge en haar team nooit heeft begrepen met een fenomenale titel als Octopussy. “Ze hadden een geweldige kans en lieten ‘m liggen”, merkt hij in 2009 op in The Sun.Tom Jones en Paul McCartneyGood old Tom Jones (Thunderball) en Paul McCartney & Wings (Live and Let Die) zijn met hun titelsongs grote inspiratiebronnen voor Cornell. De zanger wil met You Know My Name een nummer afleveren dat niet had bestaan zonder de opdracht om een Bond-song te maken, net als bij zijn voorbeelden. “Paul McCartney zou Live and Let Die niet hebben geschreven als het niet voor die film was. Ik wilde ook zo’n nummer schrijven. Ik wist dat ik nooit meer zo’n groot orkest tot m’n beschikking zou hebben”, zegt hij er destijds over.You Know My Name betekent niet alleen de eerste Bond-song in de geschiedenis met een Amerikaanse zanger. Het is ook de eerste titeltrack die niet op de soundtrack van de film belandt. Het nummer komt pas een half jaar later op Cornells plaat Carry On terecht. Chris schrijft de track tijdens het opnameproces van zijn tweede soloalbum en vindt daarom dat het nummer bij die plaat hoort. Cornell vindt daarmee niet alleen de Bond-song opnieuw uit, maar ook de manier waarop deze het daglicht ziet.Foto: ANP