Hoe moeilijk is het om de woede van miljoenen mensen op je hals te halen met een nieuw album? Stel die vraag maar aan U2 en Apple CEO Tim Cook. Zij hebben er in 2014 met Songs of Innocence slechts vijf seconden voor nodig.Het is 9 september 2014 als Apple's traditionele keynote-event plaatsvindt. CEO Tim Cook onthult die dag de iPhone 6 en kondigt voor het eerst de komst van de Apple Watch aan. Maar Apple heeft die dag nóg een verrassing voor haar gebruikers: een gloednieuw album van U2.Apple en U2De relatie tussen Apple en U2 gaat ver terug. Bono en Steve Jobs zijn bevriend en werken meerdere keren met elkaar samen. Zo vertolkt de rockband in 2004 de track Vertigo in een commercial voor de iPod en komt er datzelfde jaar een speciale U2-editie op de markt.In 2006 brengen Apple en U2 opnieuw samen een iPod uit, waarvan de opbrengsten deels ten goede komen aan aidsonderzoek.Songs of InnocenceIn 2014 duikt U2 dus opnieuw op bij Apple. Bono & co komen tijdens het keynote-event het podium op om hun nieuwe nummer The Miracle (Of Joey Ramone) te spelen. Na het optreden volgt er ineens een toneelstukje met Tim Cook. De CEO bejubelt de nieuwe muziek van de band en Bono noemt Cook op zijn beurt 'the zen master of hard and software'.Dan komt daar ineens de aankondiging van het eerste nieuwe U2-album in vijf jaar tijd. Bono zegt op het podium dat hij het geweldig zou vinden als de plaat binnen vijf seconden bij elke iTunes-gebruiker in de bibliotheek staat. Natúúrlijk kan Tim Cook dat voor hem regelen. De twee mannen tellen af en binnen enkele uren verschijnt Songs Of Innocence op de iPhone of iPod van ruim 500 miljoen iTunes-gebruikers.Boze iTunes-gebruikersVolgens The New York Times kost het 'cadeautje' Apple zo'n 100 miljoen dollar. En hoewel je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, is lang niet elke iTunes-gebruiker blij met het gebaar. Veel mensen zijn boos en vinden dat Apple inbreuk maakt op hun privacy door zonder enige goedkeuring een album op hun device te plaatsen. Daarnaast is het voor gebruikers niet mogelijk om het album weer te verwijderen.Waar Apple dan al jaren voor de muziek uitloopt met innovatieve producten waarvan je als klant niet wist dat je ze ooit wilde hebben, maakt het bedrijf nu een enorme inschattingsfout. De marketingstunt is een groot fiasco. De kritiek op Apple en U2 is zelfs zo stevig dat Bono besluit om namens de band excuses aan te bieden. En Apple? Ook die gaan diep door het stof. Het bedrijf zorgt voor een speciale U2 remover waarmee ontevreden klanten Songs Of Innocence alsnog uit hun bibliotheek kunnen verwijderen. Zo onschuldig waren die liedjes immers niet.Foto: ANP