Barry Gibb schreef in zijn carrière ontelbaar veel hits voor de Bee Gees en iconen als Barbra Streisand en Dolly Parton. Toch denk je bij Barry altijd aan dat ene handelsmerk dat hem tot grote hoogte bracht: zijn stem.Barry ontdekt zijn zogeheten 'falsetto' (kopstem) tijdens de opnamesessie van Main Course-track Nights On Broadway. Producer Arif Mardin wil graag een stevige kreet opnemen van 'Blamin' it all!', de tekst aan het begin van het refrein. Barry pakt de taak voor het team en gaat achter de microfoon staan. In de HBO-documentaire How Can You Mend a Broken Heart blikt hij terug op dat bepalende moment voor de type: entry-hyperlink id: oapFokf3yytOSZmXKhu22. "Ik dacht: 'mijn god, waar komt dit vandaan? Mijn hele leven heb ik nooit geweten dat ik dit kon!'."Falsetto en discoBee Gees-manager Robert Stigwood weet al snel dat het kenmerkende geluid een gat in de markt is, vertelt Barry Gibb in de podcast Broken Records. "Hits waren een obsessie voor Robert. Dus hij zei altijd: 'Kom op, doe die stem nog een keer'." En de manager is niet de enige. Iedereen vraag hetzelfde van Barry: 'doe die stem nog een keer'. Gibb omarmt het nieuwe geluid en gaat zijn liedjes vanaf dan zelfs op zo'n manier schrijven dat ze bij het hoge stemgeluid passen.De kopstem in combinatie met de discoplaten blijkt inderdaad een lucratieve business. Hoewel Barry, Robin en Maurice in eerste instantie geen flauw idee hebben dat ze discomuziek maken. "We wisten niet wat disco was", vertelt Barry. "Het woord ‘disco’ was nog nooit in ons opgekomen. Ik zal achteraf zeker beamen dat You Should Be Dancing en Night Fever discoplaten zijn, maar op dat moment waren het gewoon party-platen voor ons."The BeatlesVolgens Barry Gibb zorgde niet alleen zijn bijzondere stemgeluid ervoor dat hij de ene na de andere hit schreef. Hij is op een bepaald moment anders gaan kijken naar het schrijven van liedjes. Vooral type: entry-hyperlink id: 76Xh8pAZHxSne1Bj9moTiL speelden daarin een grote rol. "Zij dachten niet over muziek na als iets dat je hoorde. Ze dachten over muziek na als iets dat je zag. En dat was mijn les. Dat je een liedje voor je moet zien. Dat je in dat liedje moet kunnen zijn om ervan te houden", vertelt hij. "We hebben misschien zelfs wel geprobeerd om dat te imiteren, maar zij waren de enige mensen die dat konden."Meer Bee Gees? Luister Radio Veronica.Foto: ANP